Uk Ru En

comments powered by HyperComments

  • Відкрився сайт школи!

    Праздники Украины
    Мой статус
    11.12.2010 16:08 28.03.2011 19:09

Трохи з історії АВТОМОБІЛЯ:

Історія почалася з виготовлення двигунів, в Росії винахідник І.І.  Ползунов в 1764р. створив Паровий двигун безперервної дії, а вже в 1770р., (француз) Інженер Кюньо зробив Паровий автомобіль.
1860р., Ленуар, — Франція, виготовив двигун внутрішнього згоряння на газу .
1876р. — інженер Отто, Німеччина створює 4-х тактний двигун двигун внутрішнього згоряння
1882р. — інженер О.С.  Костович в Росії створює 8-ми циліндровий двигун на бензині.
1885р. Бенц, Німечина, – встановлює бензиновий двигун на триколісну коляску, а Даймлер на двоколісний самокат, звідси розпочалася ера виготовлення автомобілів та мотоциклів.

Сучасний автомобіль — швидкісний, зручний транспортний засіб якщо Ви будете сумлінно дотримуватися ПДР і ПБДР.

БУДОВА АВТОМОБІЛЯ:

ДВИГУН – серце автомобіля, джерело механічної енергії, що приводить автомобіль в рух.

Двигуни поділяються на :

 — Поршневі внутрішнього згоряння
 — Роторні внутрішнього згоряння
 — Електричні

За способом здійснення робочого процесу поршневі двигуни поділяються на

 — Карбюраторні ,
 — Інжекторні та
 — Дизельні.

Карбюраторні та інжекторні в свою чергу поділяються на:

 — бензинові та
 — газові

Поршневий двигун: Двотактні і Чотиритактні .

Як працює чотиритактний двигун:


а — 1 такт — впуск – відкривається впускний клапан, поршень, примусово, рухається вниз утворюючи розрідження і циліндр заповнюється паливною сумішшю (бензин з повітрям)
б — 2 такт — клапана закриті, поршень рухається вгору, суміш стискується до 10-12 кг.\см2 та нагрівається до 300-400 С
в — 3 такт — робочий хід — суміш підпалюється -2200-2500 С, гази тиснуть (35-40 кг.\см2) на поршень який рухається вниз і приводить в дію двигун.
г — 4 такт — випуск – поршень (примусово) рухається вгору, відкривається випускний клапан, циліндр очищується від відпрацьованих газів.

Дизельний двигун;

1 — впускає повітря
2 — стискує повітря 500 -700 С
3 — під великим тиском впорскується розпилене паливо
4 — очищення від відпрацьованих газів

Основні показники двигунів :

 — Потужність (к.с. ,кВт.) ,
 — Крутний момент,
 — Кількість обертів ,
 — Механічний Коефіцієнт Корисної Дії (ККД — 0,85-0.90)

Будова двигуна;

Двигуни розділяються — від способу розташування циліндрів — рядні та V образні

 — кількості циліндрів — 1,2,3,4,5,6,8, ...12,16

Блок циліндрів – основа двигуна (картер/верхній та нижній) — робочі циліндри /гільзи/, корінні підшипники, отвори під опорні шийкі, канали системи змащування та охолодження, місце для кріплення вузлів двигуна.

Головка блока — складається з камери згоряння, місця кріплення газорозподільчого механізму, сорочки охолодження, отворів для свічок запалювання, або форсунок, впускні та випускні канали, канали для подачі мастила.

Кривошипно — шатунний механізм (КШМ) — призначений для сприймання тиску газів в циліндрах і перетворення прямолінійно зворотно – поступального руху поршня в обертальний рух колінчастого вала складається із блока циліндрів, головки блоку, картера, поршня, поршневі кільця, шатуни, колінчастий вал, маховик.


Газорозподільний механізм — призначений для своєчасного впуску паливної суміші, випуску відпрацьованих газів і складається з розподільчого вала, його привід, штовхачі, штанги, коромисла, клапани, напрямні втулки, пружини, деталі кріплення.

Порядок роботи циліндрів -1342-АЗЛК, 1243-ГАЗ,

15426378 – V-подібних


Привод механізму газорозподілу двигунів з верхнім розташуванням розподільного вала:

а — ланцюгом; б — зубчастим пасом;
1 — колінчастий вал;
2, 6 — відповідно ведуча ведена зірочки;
З — ланцюг;
4 — башмак натяжного пристрою;
5 — натяжний при стрій;
7 — розподільний вал;
8 — важіль привода клапана;
9 — клапан
10 — втулка регулювального болта;
11 — регулювальний болт;
12 — заспокоювач лан цюга;
13 — зірочка привода оливного насоса й переривника-розподільника
14, 17, 18 — зубчасті шківи;
15 — зубчастий пас;
16 — болт.

Система охолодження — відводить тепло від деталей, які дуже нагріваються, підтримує певний тепловий баланс роботи двигуна поділяється на рідинну, повітряну, змішану,

1 — радіатор
2 — вентилятор
3 — верхній патрубок
4 — термостат
5 — водяна сорочка
6 — розподільна труба
7 — насос
8 — головка циліндрів
9 — рефлектор
10 — охолодні ребра.

(датчики — покажчики температури)

В автомобільних двигунах застосовують такі системи охолодження: а — рідинна (здебільшого); б — повітряну (рідше).

Температура охолодної рідини, що міститься в головці блока циліндрів, має становити 80…95 °С. Такий температурний режим найвигідніший, забезпечує нормальну роботу двигуна й не повинен змінюватися залежно від температури навколишнього повітря та навантаження двигуна.

Рідинні системи охолодження бувають:
• відкриті;
• закриті.
Відкрита система охолодження безпосередньо сполучається з навколишньою атмосферою, а закрита (рис. 2.20, а), що застосовується в сучасних двигунах, — періодично, через спеціальні клапани в кришці радіатора або розподільного бачка.
В закритих системах охолодження підвищується температура кипіння охолодної рідини, й вона менше випаровується. Крім того, циркуляція рідини примусова. Як охолодну рідину використовують воду або антифризи (водяні розчини етиленгліколю, в тому числі «Тосол-А40» і «Тосол-А65» з температурою замерзання не вище ніж -40 та -65 °С відповідно).

Якщо двигун почав перегріватися і загорілася червона контрольна лампа — Необхідно зупинити автомобіль, виключити двигун і в першу чергу перевірити рукою температуру верхнього та нижнього патрубків до радіатора:

1 — якщо верхній патрубок гарячий, а нижній теплий — у Вас не працює Термостат, необхідно звернутися до СТО або замінити самотужки.
2 — обидва патрубки гарячі, перевірте роботу електровентилятора на радіаторі, можна зняти контакти і замкнути їх між собою якщо електровентилятор почав працювати то можна доїхати до СТО, щоб замінити датчик температури.

Система мащення відіграє значну роль в довговічності двигуна тому Необхідно постійно слідкувати за рівнем мастила в системі ( перевіряти щупом рівень мастила в картері двигуна під час експлуатації, слідкувати за контрольною лампочкою тиску мастила в системі. В разі її загорання слід зупинити двигун і перевірити рівень мастила в картері :

 — мастило в нормі, може не працювати датчик тиску, або відмовив масляний насос, тоді слід негайно відбуксирувати Ваш автомобіль до СТО :
 — мастила більше норми, у Вашого двигуна вийшла з ладу прокладка головки блока і охолодна рідина потрапляє в картер двигуна, температура двигуна стрімко починає зростати.

Система мащення слугує для зменшення тертя між деталями двигуна, охолодження їх і видалення продуктів спрацювання /0,25-0,4 МПа / — під тиском змащуються корінні та шатунні підшипники, підшипники розподільчого вала, опори проміжного валика привода розподільника, масляного насоса і штовхачів .

Втулки коромисел — змащуються пульсуючою струминою масла, решта — розбризкуванням і самопливом.
Складається із :
 — Масло заливна горловина,
 — піддон картера,
 — масло приймач,
 — масляний насос,
 — редукційний клапан,
 — запобіжний клапан,
 — фільтр очистки масла (грубої та тонкої),
 — датчик тиску.

Масляний насос – призначений для подачі масла під тиском то тертьових поверхонь деталей двигуна. Насос шестеренчастого типу які прості і надійні в роботі.

Редукційний клапан запобігає надмірному тиску масла в системі

Масляні фільтра очищують масла від механічних домішок, смол, нагару, пилу, вчасна їх заміна значно подовжує ресурс роботи двигуна .

Фільтр грубої очистки для очистки від механічних домішок великих розмірів і смол.

Фільтр тонкої очистки — очищає масло від смол, нагару і домішок

Повно поточні фільтра :

1 — із змінними фільтрами

2 — одноразовий

3 — відцентрової очистки масла

Масляний радіатор — для охолодження масла.

Вентиляція картера — для допоміжного охолодження масла і видалення з картера відпрацьованих газів

1- відкритого типу — гази виходять в повітря на косому зрізі трубки

2- примусового типу (гази відсмоктуються по трубці у повітряний фільтр карбюратора.

Система живлення — забезпечує приготування паливної суміші і подачу її в циліндри двигуна а також відведення відпрацьованих газів з циліндрів в атмосферу.

1 — повітряний фільтр
2 — карбюратор
3,4 — рукоятки ручного керування відповідно повітряною та дросельною заслінками
5 — педаль газу
6 — бак
7 — фільтр відстойнік
8 — глушник
9 — випускний трубопровід
10 — паливопідкачувальний насос

Основним паливом карбюраторних двигунів є бензин :

 — Добувають з нафти — 84-86% вуглецю,14-16%водню і невелика кількість домішок (кисень, азот, сірка)
 — Густина при 20С — 0,7-0,76 г\см3
 — Теплотворна здатність — при повному згорянні 1 кг. бензину виділяється 10500-11000ккал.
 — Випаровуваність — чим краща тим економічніше працює двигун
 — Детонація — згоряння частини бензину з вибухом (при перевантаженні та перегріві двигуна швидкість згоряння 2000м\сек) ,нормальні умови це 20-25 м \ сек. (А-80,АИ-95,АИ98)
 — Багата суміш — 6-8 кг. повітря на 1 кг. бензину
 — Бідна суміш-8-10кг. до 16-17 кг. на 1 кг. бензину
 — Збагачена -12-13 кг. на 1кг.бензину

Паливний бак зберігає запаси пального

Паливний насос подає паливо з баку до карбюратора

Карбюратор приготовляє паливну суміш і подає її до циліндрів.

Повітряноочисник — очищує повітря перед приготуванням пальної суміші :

1 — Інерційно-масляного типу
2 — змінні фільтра

Карбюратор (інжектор) — служить для приготування паливної суміші в залежності від необхідної потужності двигуна.

(холостий хід, рух з місця, розгін)

Пристрій для запуску двигуна – повітряна заслінка

Дизельний двигун

Система живлення призначена для подачі окремо повітря і дизельного пального під тиском (150 кг\см2) в циліндри двигуна, приготування робочої суміші і відведення відпрацьованих газів.

Цетанове число визначє період затримки самозаймання палива (для пального складає 40-45 одиниць)

Система живлення складається — Паливний бак, фільтр попередньої очистки, паливопідкачувач, фільтр тонкої очистки, насос високого тиску, регулятор кількості обертів двигуна, форсунки, паливо проводи низького та високого тиску.

Глушник (8) слугує для охолодження, зменшення тиску і швидкості виходу відпрацьованих газів (зменшення шуму)

Каталізатор — значно зменшує забрудненість відпрацьованих газів.

Електрообладнання автомобіля: Електрична Система в автомобілях однопровідна з постійним струмом 12-24в. ,+_елетропровід , -_металеві частини автомобіля, служить для запуску двигуна, внутрішнього освітлення, освітлення, звукової та світлової сигналізації, живлення контрольно-вимірювальних приладів і системи запалювання.

Перша група — джерела електричної енергії — генератор і АКБ

Генератор – (змінного струму) основне джерело електричної енергії в автомобілі слугує для живлення всіх споживачів і заряджання АКБ при середній та великій частоті обертання колінчастого вала двигуна і перетворює механічну енергію в електричну АКБ перетворює хімічну енергію в електричну і навпаки Сполучають їх паралельно.

Система запалювання

Схема системи запалювання:

1 — акумуляторна батарея
2 — стартер
З — провід низької напруги
4 — амперметр
5 — вмикач запаювання (замок)
6 — додатковий резистор
7 — катушка запалювання
8 — вакуумний регулятор випередження запалювання
9 — переривник- 10-конденсатор
11 — розподільник
12 — провід високої напруги
13 
свічка запалювання.

Призначена для запалювання робочої суміші в циліндрах двигуна за допомогою електричної іскри.
Застосовують 3 типи:
1 — батарейна ,
2 — контактно-транзисторна,
3 — електронна .

Акумуляторна Батарея складається з шести свинцево-кислотних двоВОЛЬТОВИХ акумуляторів, з'єднаних між собою послідовно, що забезпечує робочу напругу в колі 12 в. Бак акумуляторної батареї, який ВИГОТОВЛЯЄТЬСЯ з кислототривкої пластмаси або ебоніту, поділено перегородками на шість відділень.

Будова свинцево-кислотної стартерної акумуляторної батареї зі спільною кришкою:

а.) Загальний вигляд:
1 — бак
2 — мастика
З — заливний отвір
4, 8, 12, 13 — полюсні штирі
5 — пробка заливного отвору
6 — кришка
7 — перемичка
9, 10 — відповідно негативні й позитивні пластини
11 — ребра
14 — сепаратори

б.) блок пластин;

Акумулятори з'єднують між собою свинцевими перемичками 7. Полюсні штирі 4, 13 крайніх акумуляторів (плюсовий та мінусовий) призначаються для вмикання батареї в коло електрообладнання автомобіля.
В акумулятори заливають електроліт, що складається з хімічно чистої сірчаної кислоти (Н2804) і дистильованої води.

Стартер слугує для запуску двигуна .

Умикається повертанням ключа вмикача запалювання праворуч до упора, напруга подається на електродвигун який приводить в дію маховік з колінчастим валом, вал обертається і приводить в дію всі механізми і системи двигуна і він запускається.

Стартер:

а-схема; б — провід і муфта вільного ходу; 1 — корпус стартера; 2, 5, 7 — затискачі; 3- додатковий контакт; 4, 13 — основні контакти; 6— контактний диск; 8— шток; 9, 10— відповідно втягувальна й утримувальна обмотки; 11 — вмикач запалювання; 12 — важіль умикання привода; 14 — ведуча обойма; 15 — ролик; 16 — штовхач;. 17— шліцьова втулка; 18 — ведена обойма; 19 — пружина штовхача

Звуковий сигнал- вібраційного типу безрупорний

Контрольно-вимірювальні прилади — амперметр, покажчики температури, тиску, рівня палива, аварійні сигналізатори температури, тиску.

Освітлення(Зовнішнє, Внутрішнє) і світлова сигналізація -

Зовнішнє освітлення-фари, підфарники, задні ліхтарі, перемикачі

Внутрішнє — підкапотна лампа, плафони кабіни і кузова, переносна лампа, перемикачі.

Світлова сигналізація — покажчики поворотів, стоп-сигнал, світло заднього ходу


ШАСІ- складається з трансмісії /силова передача/, ходової частини, механізмів керування .

Трансмісія — передає крутний момент від колінчатого вала двигуна до ведучих коліс автомобіля

– зчеплення-коробка передач — карданна передача-головна передача-диференціал-півосі /приводні вали коліс/

Схеми трансмісій автомобілів:

а — задньоприводного з колісною формулою 4х 2;
б — передньоприводного з такою самою колісною формулою;
в — передньоприводного з колісною формулою 4х4
г — те саме, але з колісною формулою 6x4;

1 — двигун
2 — зчеплення
3 — коробка передач
4 — карданна передача;
5 — ведучий задній міст
6 — шарніри однакових кутових швидкостей;
7 — роздавальна коробка
8 — ведучий передній міст
9 — проміжний карданний вал
10 — ведучий середній міст;
11 — карданний вал привода заднього моста.


Зчеплення

а.Зчеплення виключене б.Зчеплення включене

 — слугує для короткочасного роз'єднання і плавного з'єднання працюючого двигуна з коробкою передач.
 — використовується — при запуску двигуна:

1 — при зрушенні з місця
2 — при включенні передач
3 — при зупинці
4 — в маневровому русі та тянучці

Коробка передач призначена

1 — для зміни крутного моменту
2 — для роз'єднання працюючого двигуна від трансмісії
3 — для руху заднім ходом

Карданна передача-передає крутний момент від коробки передач до головної передачі під змінними кутами і відстанню.
Кардан – складається

1,6 — відповідно проміжний і основний карданні вали
2 — шліцьова втулка
З — проміжна опора
4 — кронштейн
5 — голчасті підшипники
7 — прес-оливниця
8 — хрестовина
9 — вилка
10 — гумове кільце
11 — шарикопідшипник

Головна передача – значно збільшує крутний момент який до неї підводиться і приводить в дію диференціал

Головні передачі:

а — одинарна конічна проста
б — гіпоїдна
в — подвійна головна
1,2 — відповідно ведуча й ведена конічні шестерні
З, 4 — відповідно ведена й ведуча циліндричні шестерні

Диференціал — передає крутний момент під прямим кутом на півосі ведучих коліс надаючи їм обертатися з різною частотою під час руху на нерівних дорогах та поворотах.

Півосі — передають обертання до ведучих коліс

Ходова частина – складається з рами (несучого кузова у легкових автомобілів) , переднього та заднього мостів, підвіски, амортизаторів, коліс та шин .

Рама (несучий кузов) — несуча система до якої кріпляться усі його агрегати і вузли

Передній міст — балка, поворотні цапфи, поперечна тяга, маточина, гальмівний барабан.

Колесо складається з диску, плоского обіду знімне/нерозрізне бортове кільце, знімне розрізне бортове кільце, конічна полиця /, диск, глибокий обід



АВТОМОБІЛЬНІ ШИНИ.


Пневматична шина — найважливіша частина автомобільного колеса. Вона вбирає невеликі поштовхи та удари від нерівностей дороги під час руху. Це забезпечується еластичністю шини й пружністю повітря, яким її заповнено.

Автомобільна шина (рис. 5.11) складається з: покришки-3, камери-4, з вентилем-5, і ободової стрічки-2, надітої на обід-1 колеса. Шина захищає камеру від пошкоджень і тертя об обід колеса й борти покришки. Покришка утворює зовнішню несучу оболонку шини, а камера — її внутрішню порожнину.

В теперішній час на легкових автомобілях застосовують шини без камери (безкамерні). Герметичність у них досягається нанесенням спеціального герметизувального шару на внутрішню поверхню покришки й щільною посадкою покришки на полички обода. Безкамерні шини легші, менше нагріваються, більш безпечніші при проколах але потрібна більша точність виготовлення обода, трудомісткіше технічне обслуговування цих шин.

Покришка складається з:
каркаса-3,
бортів-1,
брекера (подушкового шару)-4,
боковин-5 і
протектора-6.

Поперечні розрізи покришок шин:

а — діагональної;
б — радіальної;

1 — борти;
2 — дротяне кільце;
З — каркас;
4 — брекер (подушковий шар);
5 — боковини;
6 — протектор.

У каркасі діагональних шин нитки сусідніх шарів корду перетинаються під певним кутом (95… 115°) і кількість шарів завжди парна. Під час контакту шини з дорогою змінюється кут перехрещування ниток корду, що призводить до підвищених деформації й теплоутворення, а також знижує термін служби шин.

У радіальних шин (типу R) нитки корду в каркасі розташовуються від борта до борта (по радіусу) й не перетинаються одна з одною. Така конструкція каркаса більш прогресивна: менша кількість шарів корду, зменшуються теплоутворення й опір коченню. Термін служби радіальних шин набагато більший, ніж діагональних.


Позначення максимальної швидкості шини автомобіля.

Максимальна швидкість шини позначається латинською буквою на боковині покришки як за правило, буква стоїть за цифрою індекса вантажопід'йомності.

Купуючи шини на свій автомобіль враховуйте цю інформацію позначення на шинах.

Підвіска складається з ресор, циліндричних пружин, пневматичних балонів які пом'якшують поштовхи, що виникають унаслідок нерівності доріг.

Амортизатори / двосторонньої дії /- гасять коливання кузова автомобіля під час руху стабілізуючи положення кузова

Гальмова система потрібна для зниження швидкості, зупинки і утримування на місці автомобіля.

1- Робоча Гальмова система
2- Стоянкова Гальмова система


Схема гальмової системи:

1 — гідровакуумний підсилювач;
2 — гальмові механізми;
З — трубопроводи
4 — педаль гальма;
5 — головний гальмовий циліндр

Для підвищення надійності гальмових систем автомобілів у приводі застосовують різні пристрої, які дають змогу зберегти працездатність системи в разі її часткової відмови. Так, на деяких автомобілях застосовують роздільник, який автоматично вимикає несправну частину гальмового привода в момент виникнення відмови під час гальмування.

Тут розглянуто принцип дії гальмової системи гідравлічним приводом.

Якщо в приводі гальмової системи використовується стиснене повітря, то такий привод називається пневматичним, а якщо жорсткі тяги або металеві троси — механічним (стоянкове гальмо).


Кузов і кабіна
Додаткове обладнання: система опалення, система вентиляції
Пристрої для обдування, очищення, обмивання скла
Буксирний пристрій

© 2010 Автошкола Бориса Сухорученка. Розробка Web-Dev Service